본문 바로가기
교육/2025학년도 수능완성

EBS 2025학년도 수능완성 유형편 Chapter 2 필자의 주장 · 글의 요지

by 케미1004 2024. 7. 9.

EBS 2025학년도 수능완성 유형편 필자의 주장 · 글의 요지 문제풀이에 대해 알아보겠습니다.

"When clicked, the image enlarges"

< : 두 단어 이상 > [ : 접주동 ]

구안에 절이 들어갈 수 도 절안에 구가 들어갈 수도 있다. 덩어리를 잘 묶어 보면 문장이 어렵지 않게 보이기 시작한다.

< 명사구 > [ 명사절 ] < 형용사구 > [ 형용사절 ] < 부사구 > [ 부사절 ]

 

고딕체와 밑줄만 잘 보면 답이 보인다

 

01 다음 글의 요지로 가장 적절한 것은?

One of the fascinating issues of considering the ethics of AI is that, given the power of AI to augment or replace human thought and human agency, in order to assess how humans might fare in response to AI, we need to consider basic philosophical questions about human nature. For without an understanding of human nature, including human potential, human social relations, and human responses to certain environments including the environment we are creating with AI, we cannot understand [what it is for humans to live well with AI]. These questions of course involve scientific questions about human beings yet are never simply scientific questions. Even to give an account of what constitutes physical health for humans will involve making judgments of value. Far more so for the richer notion of human flourishing.

*augment: 증대시키다

 

AI의 사고 체계를 인간의 것과 유사하게 해야 의사 결정 과정의 오류를 줄일 수 있다.

② 과학 발전을 통한 인류의 번영을 위해 AI의 개발과 활용을 장려하는 것이 중요하다.

인간이 AI와 잘 살아가는 법을 파악하려면 인간 본성에 대한 철학적 질문과 이해가 필요하다.

④ 여러 상황에 적용 가능한 윤리적 가치 기준 정립이 AI 개발 과정에 필수적이다.

A I의 무분별한 사용은 인간의 잠재력과 사회적 관계를 저하 시킬 수 있다.

 

02 다음 글에서 필자가 주장하는 바로 가장 적절한 것은?

As state subsidies for autonomous art and artists are continuously reduced, it is indispensable to remove the bias of copyright law in favour of profit-oriented mainstream productions. In the absence of public funds for the creation of independent literature and art, it would be disastrous not to take measures supporting autonomous productions in copyright law. Works of true art fulfil a function of particular importance in society. They offer alternative visions of life and society that can pave the way for necessary changes of social and political conditions. Without these impulses provided by independent, autonomous art, society has fewer chances to evolve and overcome imperfections. Hence, it is of particular importance <to identify those features of copyright law [that are capable of compensating for the loss of state subsidies and functioning as a driver of autonomous art]>.

*subsidy: 보조금

① 독립 예술가들에게 기본적인 창작 도구를 지원해야 한다.

② 저작권과 관련된 인식을 높이기 위한 교육을 강화해야 한다.

③ 저작권법을 통해 독립 예술에 대한 보조금 감소를 보완해야 한다.

④ 예술가는 사회적 문제와 거리를 두면서 순수 예술을 추구해야 한다.

⑤ 예술 작품 판매를 활성화하기 위해 홍보 전략을 다양화해야 한다.

 

03 다음 글의 요지로 가장 적절한 것은?

As with any learning task, it is of course essential [that collaborative learning activities are designed with the intended learning outcomes of the session and course in mind]. This may seem obvious when stated bluntly like this, but it is surprisingly easy to forget and worth repeating. While arguments in favor of active learning teaching strategies in general, and collaborative learning in particular, tend to glorify the virtues of these strategies with regard to fostering higher order cognition, it is worth keeping in mind that higher order thinking depends on foundational knowledge. Hence, we would advocate occasionally making room for and designing activities that specifically target understanding, remembering, and simple application of key concepts, rather than always going straight for the most complex and demanding creative synthesis. <Aiming too high without a solid foundation> risks confusion and frustration, and minimal learning gains. As an added benefit, an easy warmup task or two allows a chance for even the weaker students to experience some success, and such activities may thus be considered competence supporting, in the self-determination sense.

*bluntly: 직설적으로 **synthesis: 통합

① 다양한 수업 기법이 학습자의 고차원적 사고 능력 향상에 도움이 된다.

협력학습 설계 시 학생들의 학업 역량에 따라 모둠 구성을 달리해야 한다.

③ 능동적인 교수 학습 전략은 기초 핵심 개념을 학습한 이후에 적용할 수 있다.

④ 학생의 개별 특성에 따라 성취 가능한 학습 목표를 설정하는 것이 중요하다.

협력학습에도 핵심 개념과 기초 지식 습득을 목표로 하는 활동이 필요하다.

 

04 다음 글에서 필자가 주장하는 바로 가장 적절한 것은?

We have a responsibility to the literary works we read. Our major responsibility lies in giving them and their authors their due. We need to hear those books and authors out, letting them have their say. This is so whether we agree with an author’s views or not, whether a book’s ideas are difficult or accessible, regardless of who wrote it, when it was written, or why. We need, in short, to respect the integrity of the texts [we read], not expecting something from a book [that it does not intend to provide]. When we read a novel, we may hope for a happy ending, but a writer is not obligated to provide one. To criticize the book for lacking that happy ending offends the ethic of reading. And when we read a detective novel or a work of fantasy or science fiction, it is unjust to expect or even demand that it be realistic. Its genre requires that it do and be something other than realistic.

*integrity: 온전함

① 다양한 문학 작품을 읽으며 장르별 특성을 숙지해야 한다.

② 작품 내용과 관련된 경험을 떠올리며 소설을 읽어야 한다.

③ 표준화되지 않은 자기만의 문학 감상 방법을 터득해야 한다.

④ 문학 작품의 구성 방식에 담긴 작가의 의도를 먼저 파악해야 한다.

문학 작품을 읽을 때 텍스트를 있는 그대로 인정하고 이해해야 한다.